Annons riktad till män – anställ fler kvinnor!

L’Oréals reklamkampanj har ett budskap som är riktat till män: Anställ fler kvinnor!

Kampanjens ursprung är en forskningsstudie i Tyskland som visar att 91,4% av de som sitter i företagsledningar och styrelser är män. Forskningen visade också att företag med kvinnor i ledande positioner hade i genomsnitt ett bättre resultat än manliga ledare.

När ledningen bestod av 30% kvinnor ökade lönsamheten med 15%. Även antal innovationer med patent ökade för företag med fler kvinnliga ledare, med ca 20% fler patent per år.

McCann Germany som skapat kampanjen skrev på sin facebook:

To dramatise these facts, McCann created print ads that correct the perception of women leaders as less than men. To add a dose of humour, they directed the ads at men. To make them eye-catching, they used actual L’Oréal products to build the infographics.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.